Vraag 31: Wat is het bewijs voor het gebed (a-Ssalaah) en de Zakaah?

Antwoord: Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

 

﴿فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ (التوبة: من الآية5)

“Als zij dan berouw tonen, en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, laat hen dan vrij.” (Aayah: 9/5).

 

Hij subhaanahu wa-ta3aalaa zegt ook:

﴿فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ (التوبة: من الآية11)

“Wanneer zij dan berouw tonen, en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, dan zijn zij jullie broeders in de godsdienst.” (Aayah: 9/11).

 

Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt ook:

﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ (البينة: من الآية5)

“Zij worden niets anders bevolen dan Allaah met zuivere aanbidding te aanbidden, als Hunafaa’. En (ook) de Salaah te verrichten en de Zakaah te geven.” (Aayah: 98/5).

 

En (nog vele andere) verzen.

 

Uitleg: Nadat we in detail de eerste zuil van de Islaam hebben uitgelegd, moeten we ook in het kort de rest van de zuilen uitleggen. De rest van de zuilen heeft meer te maken met de uiterlijke handelingen die de moslimdienaar moet verrichten. De twee meest belangrijke na de geloofsgetuigenis, zijn de Salaah en de Zakaah. Deze twee zuilen worden in de Qur’aan gezamenlijk opgenoemd. Ook worden ze altijd met het monotheïsme verbonden. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

 

﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ (البينة: من الآية5)

“Zij worden niets anders bevolen dan Allaah met zuivere aanbidding te aanbidden, als Hunafaa’. En (ook) de Salaah te verrichten en de Zakaah te geven.” (Aayah: 98/5).

 

De meest belangrijke onder die twee is de Salaah.

 

De Salaah:

Salaah” betekent in het Arabisch letterlijk ‘smeekbede’. Technisch (Islamitisch) betekent het: de tweede zuil van de Islaam, het gebed dat elke moslimdienaar vijf keer per dag moet verrichten. De manier van de Salaah is in detail door de metgezellen van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam aan ons overgeleverd. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft ons verplicht om hem te volgen in de manier waarop hij het gebed verrichtte.

 

عن مالك بن الحويرث رضى الله تعالى عنه قال: »قال لنا رسول الله صلى الله عليه وسلم صلوا كما رأيتموني أصلي«. متفق عليه.

Maalik ibn al-Huwayrith Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft gezegd: «De Profeet Allaah’s gebeden en vrede zij met hem heeft tegen ons gezegd: “Bidt zoals jullie mij hebben zien bidden.”»[1]

Het gebed is de meest geweldige praktiserende verplichting die Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa Zijn dienaren heeft verplicht. Zo zal de dienaar, na het monotheïsme, over zijn gebed gevraagd worden.

 

عن تميم الداري عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: أول ما يحاسب به العبد يوم القيامة صلاته فإن كان أتمها كتبت له تامة وأن لم يكن أتمها قال الله لملائكته انظروا هل تجدون لعبدي من تطوع فتكملون بها فريضته ثم الزكاة كذلك ثم تؤخذ الأعمال على حسب ذلك«. رواه أحمد وأبي داوود والحاكم و صححه الألباني

Tamiem a-Ddaarie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: «Voorwaar, het eerste waar de dienaar op beoordeeld wordt op de Dag des Oordeels is zijn gebed. Voorwaar, als het volmaakt is, wordt het voor hem volmaakt geschreven, maar als hij het niet vervolmaakt heeft, zegt Allaah tegen de engelen: “Kijkt of jullie iets voor hem aan vrijwillige (gebeden) kunnen vinden, zodat jullie daarmee zijn verplichte (gebed) kunnen vervolmaken.” Vervolgens wordt de Zakaah op dezelfde manier beoordeeld. En zo wordt (ook) de rest van de daden op dezelfde manier beoordeeld.”»[2]

 

Vandaar dat toen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam enkele van zijn metgezellen als boodschappers naar de volkeren stuurde om hen naar de Islaam op te roepen, deze boodschappers de mensen eerst naar het monotheïsme opriepen en vervolgens naar het gebed.

 

عن بن عباس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعث معاذا إلى اليمن فقال له »انك تأتي قوما أهل كتاب فادعهم إلى شهادة أن لا إله إلا الله وأني رسول الله فإن هم أطاعوا لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم خمس صلوات في اليوم والليلة فإن هم أطاعوا لذلك فأعلمهم أن الله افترض عليهم صدقة في أموالهم تؤخذ من أغنيائهم وترد على فقرائهم«. متفق عليه.

3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald: De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam stuurde Mu3aadh ibn Djabal naar al-Yemen en zei tegen hem: «Voorwaar, je zult volkeren tegenkomen die Lieden van de Schrift zijn. Roep hen dan op tot de getuigenis dat er geen god is behalve Allaah, en dat ik de Boodschapper van Allaah ben. Als zij jou daarin gehoorzamen, vertel hen dan dat Allaah hen vijf gebeden in de dag en de nacht heeft verplicht. Als zij jou daarin gehoorzamen, vertel hen dan dat Allaah hen een aalmoes uit hun bezit verplicht heeft, dat van hun rijken genomen wordt om het aan hun armen terug te geven.”»[3]

 

Zo zien we dat het gebed de meest belangrijke zuil is na de twee geloofsgetuigenissen.

 

De verplichting van de Salaah heeft Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa op een bijzondere wijze de mensen voorgeschreven, namelijk in de nacht waarin de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam naar de zevende hemel verheven werd.

 

عن شريك بن عبد الله أنه قال: سمعت أنس بن مالك يقول: »ليلة أسري برسول الله صلى الله عليه وسلم من مسجد الكعبة: إنه جاءه ثلاثة نفر (قبل أن يوحى إليه)، وهو نائم في المسجد الحرام، فقال أولهم: أيهم هو؟ فقال أوسطهم: هو خيرهم، فقال آخرهم: خذوا خيرهم، فكانت تلك الليلة، فلم يرهم حتى أتوه ليلة أخرى، فيما يرى قلبه، وتنام عينه ولا ينام قلبه، وكذلك الأنبياء تنام أعينهم ولا تنام قلوبهم، فلم يكلموه حتى احتملوه، فوضعوه عند بئر زمزم، فتولاه منهم جبريل، فشق جبريل ما بين نحره إلى لبَّته، حتى فرغ من صدره وجوفه، فغسله من ماء زمزم بيده، حتى أنقى جوفه، ثم أتي بطست من ذهب فيه تَوْرٌ من ذهب، محشوًّا إيماناً وحكمة، فحُشي به صدره ولغاديده، يعني عروق حلقه، ثم أطبقه ثم عرج به إلى السماء الدنيا، فضرب باباً من أبوابها، فناداه أهل السماء: من هذا؟ فقال: جبريل، قالوا: ومن معك؟ قال: معي محمد، قال: وقد بُعث؟ قال: نعم، قالوا: فمرحباً به وأهلاً، فيستبشر به أهل السماء، لا يعلم أهل السماء بما يريد الله به في الأرض حتى يعلمهم، فوجد في السماء الدنيا آدم، فقال له جبريل: هذا أبوك فسلِّم عليه، فسلَّم عليه وردَّ عليه آدم وقال: مرحباً وأهلاً بابني، نعم الابن أنت، فإذا هو في السماء الدنيا بنهَرين يطَّردان، فقال: (ما هذان النهَران يا جبريل). قال: هذا النيل و الفرات عنصرهما، ثم مضى به في السماء فإذا هو بنهَر آخر، عليه قصر من لؤلؤ وزبرجد، فضرب يده فإذا هو أمسك أذفر، قال: (ما هذا يا جبريل). قال: هذا الكوثر الذي خبأ لك ربك، ثم عرج به إلى السماء الثانية، فقالت الملائكة له مثل ما قالت له الأولى: من هذا؟ قال: جبريل، قالوا: ومن معك؟ قال: محمد صلى الله عليه وسلم، قالوا: وقد بُعث إليه؟ قال: نعم، قالوا مرحباً به وأهلاً، ثم عرج به إلى السماء الثالثة، وقالوا له مثل ما قالت الأولى والثانية، ثم عرج به إلى الرابعة، فقالوا له مثل ذلك، ثم عرج به إلى السماء الخامسة، فقالوا مثل ذلك، ثم عرج به إلى السماء السادسة، فقالوا له مثل ذلك، ثم عرج به إلى السماء السابعة، فقالوا له مثل ذلك، كل سماء فيها أنبياء قد سمَّاهم، فوعيت منهم إدريس في الثانية، وهارون في الرابعة، وآخر في الخامسة لم أحفظ اسمه، وإبراهيم في السادسة، وموسى في السابعة بتفضيل كلام الله، فقال موسى: ربِّ لم أظنَّ أن ترفع عليَّ أحداً، ثم علا به فوق ذلك بما لا يعلمه إلا الله، حتى جاء سدرة المنتهى، ودنا الجبَّار ربُّ العزَّة، فتدلَّى حتى كان منه قاب قوسين أو أدنى، فأوحى الله فيما أوحى إليه: خمسين صلاة على أمتك كل يوم وليلة، ثم هبط حتى بلغ موسى، فاحتبسه موسى فقال: يا محمد ماذا عهد إليك ربك؟ قال: (عهد إلي خمسين صلاة كل يوم وليلة). قال: إنَّ أمتك لا تستطيع ذلك، فارجع فليخفف عنك ربك وعنهم، فالتفت النبي صلى الله عليه وسلم إلى جبريل كأنه يستشيره في ذلك، فأشار إليه جبريل: أن نعم إن شئت، فعلا به إلى الجبَّار، فقال وهو مكانه: (يا ربِّ خفِّف عنَّا، فإنَّ أمتي لا تستطيع هذا). فوضع عنه عشر صلوات، ثم رجع إلى موسى فاحتبسه، فلم يزل يردده موسى إلى ربه حتى صارت إلى خمس صلوات، ثم احتبسه موسى عند الخمس فقال: يا محمد، والله لقد راودتُ بني إسرائيل قومي على أدنى من هذا فضعفوا فتركوه، فأمتك أضعف أجساداً وقلوباً وأبداناً وأبصاراً وأسماعاً، فارجع فليخفِّف عنك ربك، كل ذلك يلتفت النبي صلى الله عليه وسلم إلى جبريل ليشير عليه، ولا يكره ذلك جبريل، فرفعه عند الخامسة فقال: (يا رب إن أمتي ضعفاء، أجسادهم وقلوبهم وأسماعهم وأبدانهم، فخفف عنا). فقال الجبَّار: يا محمد، قال: (لبيك وسعديك). قال: إنه لا يُبَدَّل القول لدي، كما فرضت عليك في أمِّ الكتاب، قال: فكل حسنة بعشر أمثالها، فهي خمسون في أمِّ الكتاب، وهي خمس عليك، فرجع إلى موسى فقال: كيف فعلت؟ فقال: (خفَّف عنا، أعطانا بكل حسنة عشر أمثالها). قال موسى: قد والله راودت بني إسرائيل على أدنى من ذلك فتركوه، ارجع إلى ربك فليخفِّف عنك أيضاً، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (يا موسى، قد والله استحييت من ربي مما اختلفت إليه). قال: فاهبط باسم الله، قال: واستيقظ وهو في مسجد الحرام. «. متفق عليه، واللفظ للبخاري.

Shariek ibn 3abdu-llaah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald: «“Ik heb Anas ibn Maalik horen zeggen: “In de nacht waarin de Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem vanuit Mekkah de nachtreis maakte: voorwaar, er kwamen naar hem drie personen terwijl hij in al-Masdjid al-Haraam sliep. De eerste onder hen zei: “Welke van hen is hij?” De middelste zei: “Het is de beste onder hen.” De laatste zei: “Neemt de beste onder hen!” Vervolgens verstreek die nacht[4]. Hij zag hen niet meer terug totdat zij op een andere nacht naar hem toe kwamen, waarin hij ze met zijn hart zag, voorwaar zijn oog slaapt, maar zijn hart slaapt niet. En zo zijn de profeten, hun ogen slapen terwijl hun harten wakker blijven. Zij spraken niet tot hem en tilden hem mee. Zij legden hem bij de put van Zamzam[5]. Djibriel nam het van hen over. Hij spleet hetgeen wat tussen zijn keel tot aan zijn strot was, totdat hij zijn borst en binnenste open had. Hij waste het met zijn hand door middel van Zamzamwater. Vervolgens werd hem een gouden emmer gebracht waarvan licht van goud scheen, dat met Iemaan (Geloof) en wijsheid gevuld was. Vervolgens werden zijn borst en de aderen van zijn keel ermee gevuld, en werd het daarna dichtgemaakt. Vervolgens werd hij naar de hemel des aarde geheven, en werd er op één van de deuren ervan geklopt. Vervolgens riepen de bewoners van die hemel[6]: “Wie is daar?” (Vervolgens) zei (Djibriel): “Djibriel!” Zij vroegen: “En wie is diegene met jou?” Hij (Djibriel) zei: “Muhammed!” Zij vroegen: “Is hij al gestuurd?” Hij (Djibriel) zei: “Ja!” Zij zeiden (toen): “Voorwaar, gelegen komend en welkom is hij.” De hemelbewoners zullen zich dan met hem verheugen. De hemelbewoners weten niet wat Allaah met hem op aarde van plan is totdat Hij het hun laat weten. Op de hemel des aarde kwam (de Profeet Allaah’s gebeden en vrede zij met hem) Aadam Allaah´s gebeden en vrede zij met hem tegen. Vervolgens zei Djibriel tegen hem: “Dit is je vader. Groet hem!” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem groette hem, en Aadam groette hem terug en zei: “Welkom en gelegen komend is mijn zoon, wat een goede zoon ben jij!” Vervolgens zag hij in de hemel des aarde twee stromende rivieren. Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Wat zijn dat voor rivieren, o DJibriel?” Hij (Djibriel) antwoordde: “Dit zijn de Nijl en de Eufraat. (Dit is) hun oorsprong.” Vervolgens nam hij hem verder mee in de hemel (des aarde). Hij kwam een andere rivier tegen waarop een kasteel van parels en aquamarijn[7] was, en sloeg zijn hand in (het water). Zijn (klei) was een heerlijke muskus. Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Wat is dat, o DJibriel?” Hij zei: “Dit is al-Kawthar (rivier) die jouw Heer voor jou heeft bewaard.” Vervolgens werd hij naar de tweede hemel geheven. De engelen vroegen hem hetzelfde als die van de eerste: “Wie is daar?” (Djibriel) zei: “Djibriel!” Zij vroegen: “En wie is diegene met jou?” Hij (Djibriel) zei: “Muhammed!” Zij vroegen: “Is hij al gestuurd?” Hij (Djibriel) zei: “Ja!” Zij zeiden (toen): “Voorwaar, gelegen komend en welkom is hij.” Vervolgens werd hij naar de derde hemel geheven. (De engelen van deze hemel) vroegen hem hetzelfde als die van de eerste en de tweede. Vervolgens werd hij naar de vierde hemel geheven. De (engelen van deze hemel) vroegen hem hetzelfde. Vervolgens steeg hij naar de vijfde hemel. De (engelen van deze hemel) vroegen hem hetzelfde. Vervolgens werd hij naar de zesde hemel geheven. De (engelen van deze hemel) vroegen hem hetzelfde. Vervolgens werd hij naar de zevende hemel geheven. De (engelen van deze hemel) vroegen hem hetzelfde. In elk hemel zijn er profeten die hij opgenoemd heeft, waarvan ik mij de volgende herinner: Idries in de tweede, en Haaroen in de vierde, en nog iemand in de vijfde waarvan ik de naam niet onthouden heb, en Ibraahiem in de zesde, en Moesaa in de zevende. Hij werd boven de anderen verkozen omdat hij met Allaah heeft gepraat. Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “O mijn Heer, ik heb niet gedacht dat U iemand anders boven mij zou verheffen.” Vervolgens werd hij hogerop geheven, waar niemand kennis van heeft behalve Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa, totdat hij ‘Sidratu-l-muntahaa’[8] bereikte. Vervolgens naderde al-Djabbaar (de Onweerstaanbare onderwerper) de Heer van de Almacht en daalde tot hem Allaah´s gebeden en vrede zij met hem totdat hij op een afstand van twee booglengten bij hem vandaan was, of dichterbij. Hij (Allaah) openbaarde aan hem, en één van de zaken die Hij aan hem openbaarde was: “Vijftig gebeden is jouw volk (verplicht te verrichten) elke dag en nacht.” Vervolgens daalde hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem neer totdat hij Moesaa tegenkwam, die hem tegenhield. (Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem) zei: “Wat heeft jouw Heer jou bevolen?” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Hij heeft mij vijftig gebeden op elk dag en nacht bevolen” Hij (Moesaa) zei: “Voorzeker, jouw volk zal daartoe niet in staat zijn. Ga terug en laat jouw Heer het voor jou en hun (jouw volk) verminderen.” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem draaide zich om naar Djibriel alsof hij hem daarover om advies vroeg. Djibriel adviseerde hem: “Ja, als je wilt.” Vervolgens steeg hij met hem tot al-Djabbaar (de Onweerstaanbare onderwerper). Voorwaar, dat is Zijn niveau. Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei (tegen Allaah): “O mijn Heer, verminder voor ons, voorwaar, mijn volk zal daartoe niet in staat zijn.” Vervolgens verminderde Allaah voor hem tien gebeden. Hij keerde terug naar Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem, die hem tegenhield. Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem liet hem herhaaldelijk naar zijn Heer terug keren totdat het vijf gebeden werden. Vervolgens hield Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem hem ook tegen toen het vijf gebeden werden, en hij zei: “O Muhammed, bij Allaah, ik verzocht mijn volk, de zonen van Israa’iel, minder dan dat, maar zij verzwakten en hebben het nagelaten, voorwaar, jou volk heeft zwakkere lichamen, harten, gestalten, ogen en oren. Keer terug naar je Heer zodat Hij het voor jou vermindert.” Bij elke keer draaide hij zich om naar Djibriel zodat hij hem adviseerde, en Djibriel was er elke keer niet tegen. Vervolgens hief hij hem voor de vijfde keer. Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “O mijn Heer, voorwaar, mijn volk is zwak, en (heeft zwakke) lichamen, harten, oren en gestalten. Voorwaar, verminder voor ons.” Al-Djabbaar zei toen: “O Muhammed!” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Uw wens is mijn bevel (Labbayka wa-sa3dayk).” Hij (subhaanahu wa-ta3aalaa) zei: “Voorzeker, het woord van Mijn zijde verandert niet, zoals Ik jou heb verplicht in het oorspronkelijke boek. Voorwaar, elke hasanah wordt tien keer hetzelfde vermenigvuldigd. Het wordt dus vijftig (gerekend) in het oorspronkelijke boek, en het zijn vijf (gebeden) die jij verplicht bent te verrichten.” Vervolgens keerde hij terug naar Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem, die hem vroeg: “Hoe ging het?” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “(Allaah heeft het voor ons verminderd. Hij (Allaah) heeft ons voor elke hasanah tien keer hetzelfde gegeven.” Moesaa Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Bij Allaah, ik verzocht de zonen van Israa’iel veel minder dan dat (te verrichten), en zij hebben het verlaten. Ga terug naar jouw Heer, zodat hij het nogmaals voor je vermindert.” De Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “O Moesaa, voorwaar, ik schaam me voor mijn Heer wegens het herhaaldelijk naar Hem terugkeren.” Moesaa zei: “Daal dan in de naam van Allaah.” (Anas) zei: “Vervolgens ontwaakte Allaah’s gebeden en vrede zij met hem terwijl hij zich in al-Masdjid al-haraam bevond.”»[9]

 

Ook is er authentiek overgeleverd:

 

عن أنس بن مالك؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال “أتيت بالبراق (وهو دابة أبيض طويل فوق الحمار ودون البغل. يضع حافره عند منتهى طرفه) قال، فركبته حتى أتيت بيت المقدس. قال، فربطته بالحلقة التي يربط به الأنبياء. قال، ثم دخلت المسجد فصليت فيه ركعتين. ثم خرجت. فجاءني جبريل عليه السلام بإناء من خمر وإناء من لبن. فاخترت اللبن. فقال جبريل صلى الله عليه وسلم: اخترت الفطرة. ثم عرج بنا إلى السماء. فاستفتح جبريل فقيل: من أنت؟ قال: جبريل. قيل: ومن معك؟ قال: محمد. قيل: وقد بعث إليه؟ قال: قد بعث إليه. ففتح لنا. فإذا أنا بآدم. فرحب بي ودعا لي بخير. ثم عرج بنا إلى السماء الثانية. فاستفتح جبريل عليه السلام. فقيل : من أنت؟ قال: جبريل. قيل: ومن معك؟ قال. محمد. قيل: وقد بعث إليه؟ قال: قد بعث إليه؟ ففتح لنا. فإذا أنا بابني الخالة عيسى بن مريم ويحيى بن زكريا صلوات الله عليهما. فرحبا ودعوا لي بخير. ثم عرج بي إلى السماء الثالثة. فاستفتح جبريل. فقيل: من أنت. قال: جبريل. قيل. ومن معك؟ قال: محمد صلى الله عليه وسلم. قيل: وقد بعث إليه؟ قال: قد بعث إليه. ففتح لنا. فإذا أنا بيوسف صلى الله عليه وسلم. إذا هو قد أعطي شطر الحسن. فرحب ودعا لي بخير. ثم عرج بنا إلى السماء الرابعة. فاستفتح جبريل عليه السلام. قيل: من هذا؟ قال: جبريل. قيل: ومن معك؟ قال: محمد. قال: وقد بعث إليه؟ قال: قد بعث إليه. ففتح لنا فإذا أنا بإدريس. فرحب ودعا لي بخير. قال الله عز وجل: {ورفعناه مكانا عليا} [19/مريم/ آية 57] ثم عرج بنا إلى السماء الخامسة. فاستفتح جبريل. قيل من هذا؟ قال: جبريل. قيل : ومن معك؟ قال: محمد. قيل: وقد بعث إليه؟ قال: وقد بعث إليه. ففتح لنا. فإذا أنا بهارون صلى الله عليه وسلم. فرحب ودعا لي بخير. ثم عرج إلى السماء السادسة. فاستفتح جبريل عليه السلام. قيل: من هذا؟ قال: جبريل. قيل: ومن معك؟ قال: محمد. قيل : وقد بعث إليه؟ قال: قد بعث إليه. ففتح لنا فإذا أنا بموسى صلى الله عليه وسلم. فرحب ودعا لي بخير. ثم عرج إلى السماء السابعة. فاستفتح جبريل. فقيل: من هذا؟ قال: جبريل. قيل : ومن معك؟ قال: محمد. قيل. وقد بعث إليه؟ قال: قد بعث إليه. ففتح لنا. فإذا أنا بإبراهيم صلى الله عليه وسلم، مسندا ظهره إلى البيت المعمور. وإذا هو يدخله كل يوم سبعون ألف ملك لا يعودون إليه. ثم ذهب بي إلى السدرة المنتهى. وإن ورقها كآذان الفيلة. وإذا ثمرها كالقلال. قال، فلما غشيها من أمر الله ما غشي تغيرت. فما أحد من خلق الله يستطيع أن ينعتها من حسنها. فأوحى الله إليّ ما أوحى. ففرض علي خمسين صلاة في كل يوم وليلة. فنزلت إلى موسى صلى الله عليه وسلم. فقال: ما فرض ربك على أمتك؟ قلت خمسين صلاة. قال: ارجع إلى ربك. فاسأله التخفيف. فإن أمتك لا يطيقون ذلك. فإني قد بلوت بني إسرائيل وخبرتهم. قال، فرجعت إلى ربي فقلت: يا رب! خفف على أمتي. فحَطّ عني خمسا. فرجعت إلى موسى فقلت: حَطَّ عني خمسا. قال: إن أمتك لا يطيقون ذلك فارجع إلى ربك فاسأله التخفيف. قال، فلم أزل أرجع بين ربي تبارك وتعالى وبين موسى عليه السلام حتى قال: يا محمد! إنهن خمس صلوات كل يوم وليلة. لكل صلاة عشر. فذلك خمسون صلاة. ومن هم بحسنة فلم يعملها كتبت له حسنة. فإن عملها كتبت له عشرا ومن هم بسيئة فلم يعملها لم تكتب شيئا. فإن عملها كتبت سيئة واحدة. قال: فنزلت حتى انتهيت إلى موسى صلى الله عليه وسلم فأخبرته. فقال: ارجع إلى ربك فاسأله التخفيف. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت: قد رجعت إلى ربي حتى استحييت منه”.

 

Het profijt van het gebed

Shaykh ibn Ahmad ibn Haafidh al-Hakamie[10] heeft gezegd: “Weet -moge Allaah ons allen rechtleiden- dat de Salaah de meeste soorten aanbiddingen omvat, waaronder: het Geloof in het hart, het volgen, de Ikhlaas (zuivere intentie), het liefhebben, ootmoedigheid[11], onderwerping en toenadering tot Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa, de overgave van het aangezicht aan Hem en de neerknieling voor Hem. Ook omvat het de daden en uitspraken van de tong, zoals (de uitspraak van) de twee geloofsgetuigenissen, het reciteren van de Qur’aan, (Allaah) heiligen (tasbieh), loven (tahmied) en verheerlijken (tamdjied) en (het uitspreken van ‘laa ilaaha illa-llaah’) (tahliel), en het vragen om hulp, bescherming en behoeding, en het vragen van vergiffenis en het erkennen van de gunsten die Hij ons gegund heeft en andere gebeden. Tevens omvat het de werken van de lichaamsdelen, zoals het buigen, het neerknielen en het staan. Het gebed omvat ook andere profijten, waaronder de letterlijke reiniging van de letterlijke onreinheden, zoals uitscheiding, en de figuurlijke reiniging van de figuurlijke onreinheden, zoals polytheïsme (Shirk), verderfenis en andere (zonden).”[12]

 

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول »أرأيتم لو أن نهرا بباب أحدكم يغتسل فيه كل يوم خمس مرات هل يبقى من درنه شيء قالوا لا يبقى من درنه شيء قال فكذلك مثل الصلوات الخمس يمحو الله بهن الخطايا«. رواه البخاري ومسلم والترمذي والنسائي

Aboe Hurayrah Moge Allaah behaagd met hem zijn heeft gezegd: «“Ik heb de Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem horen zeggen: “Stelt jullie eens voor dat er een rivier aan de deur van iemand onder jullie (stroomde), en dat hij zich vijf keer per dag daarin waste. Zou er iets van vuiligheid overblijven?” Zij (de metgezellen) zeiden: “Nee! Er zal geen vuiligheid overblijven.” Hij Allaah’s gebeden en vrede zij met hem zei: “Voorwaar, dat is het voorbeeld van de vijf gebeden. Allaah wist ermee de zonden.”»[13]

Een geleerde van de salaf zei: “Als een moslimdienaar tegen Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa wil praten, moet men het gebed binnentreden, en als hij wil dat Allaah tegen hem praat, moet hij de Qur’aan reciteren.”

In het gebed bevinden zich beiden aspecten. Het is namelijk het communicatiemiddel tussen de dienaar en zijn Heer en Schepper Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa.

Vandaar dat de vreugde van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zich in het gebed bevond.

 

عن المغيرة بن شعبة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: »جعلت قرة عيني في الصلاة«. رواه أحمد والترمذي والطبراني وغيرهم وصححه الألباني.

Al-Mughierah ibn Shu3bah heeft verhaald dat de Profeet Allaah’s gebeden en vrede zij met hem gezegd heeft: «Voorwaar, mijn vreugde is mij in mijn gebed gegeven.”»[14]

 

De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt in deze hadieth dat het meeste waar hij van houdt, het gebed is.

En omdat het gebed alle betekenissen van het geloof omvat, heeft Allaah het ook (Iemaan) genoemd. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

 

﴿وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ(البقرة: 143)

“En Allaah zou jullie geloof (Salaah) niet verloren doen gaan. Voorwaar, Allaah is zeker Genadig, Meest Barmhartig voor de mensen.” (Aayah: 2/143).

 

Ook weerhoudt het gebed degene die het goed verricht van slechte daden. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

 

﴿وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (العنكبوت: 45)

“en verricht de Salaah. Voorwaar, de Salaah weerhoudt van de gruweldaad en het verwerpelijke.” (Aayah: 29/45).

 

Zo zullen degenen die de Salaah onderhouden en op tijd bidden, in hun wereldse en hiernamaals slagen. Allaah de Heilige en Verhevene zegt:

 

﴿وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (9) أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (10) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

(المؤمنون: 9-11)

-9- En degenen die hun Salaah onderhouden. -10- Zij zijn degenen die de erfgenamen zijn. -11- Degenen die al-Firdaws (het paradijs) zullen erven, zij zijn daarin eeuwig levenden.” (Aayah: 23/9-11).

 

De derde zuil van de Islaam is de Zakaah.

De Zakaah:

“Zakaah” betekent letterlijk in het Arabisch ‘reiniging’. Technisch (Islamitisch) betekent het: de derde zuil van de Islaam[15]; een verplichte aalmoes die de moslimdienaar verplicht is te geven als hij de nisaab[16] heeft behaald en deze een heel jaar lang in zijn bezit was. Het wordt Zakaah genoemd omdat het als reiniging dient voor de moslim en zijn bezittingen. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt tegen Zijn Boodschapper Muhammed salla-llaahu 3alayhi wa-sallam:

 

﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (التوبة:103)

“Neem van hun bezittingen de Zakaah, jij reinigt en zuivert hen daarmee (o Muhammed), en verricht de smeekbede. Voorwaar, jouw smeekbede is een geruststelling voor hen. En Allaah is Alhorend, Alwetend.” (Aayah: 9/103).

Zo moesten degenen die de Islaam in de tijd van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam binnentraden, hem salla-llaahu 3alayhi wa-sallam inhuldigen[17], om ook de Zakaah uit te geven. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ (التوبة: 11)

“Wanneer zij dan berouw tonen[18], en de Salaah onderhouden en de Zakaah geven, dan zijn zij jullie broeders in de godsdienst.” (Aayah: 9/11).

عن جرير قال: »بايعت رسول الله صلى الله عليه وسلم على إقام الصلاة وإيتاء الزكاة والنصح لكل مسلم وعلى فراق المشرك«. رواه النسائي وصححه الألباني.

Djarier radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald: «Ik huldigde de Boodschapper van Allaah Allaah’s gebeden en vrede zij met hem in, om (ook) het gebed te verrichten en de Zakaah te geven en elke moslim te adviseren en afstand te nemen van elke ongelovige.”»[19]

Ook is de Zakaah na het gebed de meest belangrijke verplichting. De hadieth van Mu3aadh is daar een bewijs voor.

«Als zij jou daarin gehoorzamen, vertel hen dan dat Allaah hen een aalmoes uit hun bezit verplicht heeft, dat van hun rijken genomen wordt om het aan hun armen terug te geven.”»[20]

 

Tevens zal de moslimdienaar in het hiernamaals daarop beoordeeld worden, en zal degene die het nagelaten heeft zwaar bestraft worden. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

 

﴿وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (34) يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ (التوبة: 34-35)

-34-…En zij die het goud en het zilver oppotten en het niet besteden op de weg van Allaah: verkondig hen over een pijnlijke bestraffing. -35- De dag waarop dit (goud en zilver) verhit zal worden in het vuur van Djahannam (de hel), dan zal ermee over hun voorhoofden, hun zijden en hun ruggen gestreken worden (en er zal worden gezegd:) “Dat is wat jullie plachten op te potten.” (Aayah: 9/34-35).

 



[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam aboe Daawoed en imaam al-Haakim en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[4] Op die nacht gebeurde slechts hetgeen wat hiervoor genoemd is.

[5] “De put van Zamzam” is de put die Ismaa3iel salla-llaahu 3alayhi wa-sallam met zijn voeten heeft gegraven, en die Allaah de vrouw van Ibraahiem, Saarah heeft gegund toen hij hen vlakbij de Ka3bah achterliet. Deze put bevat heilig en schoon water dat tot de Dag des Oordeels voor allerlei doeleinden (genezingen, zegening en andere zaken die toegestaan zijn) gebruikt zal worden.

[6] “de bewoners van die hemel”: dat zijn de engelen. Deze hadieth bewijst dat elke hemel meerdere deuren heeft, en dat voor elke deur wachters zijn aangesteld om erover te waken.

[7] “Aquamarijn” is een groene beril zeewatersteen. De kasteel die de Profeet Allaah’ s gebeden en vrede zij met hem zag was van parels en aquamarijn gemaakt.

[8] “Sidratu-l-muntahaa” betekent in het Arabisch: het einde van de top in het paradijs. “Sidrah” is een boom aan de top van het paradijs.

[9] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. Deze uitspraak is van imaam al-Bukhaarie.

[10] “Shaykh Ahmad ibn Haafidh al-Hakamie” is de auteur van het boek ‘200 vragen en antwoorden over het geloof’. Ook heeft hij het boek ‘Ma3aaridj al-qaboel’ geschreven, wat als uitleg dient voor dezelfde aspecten die in dit boek behandeld worden.

[11] “Ootmoedigheid” betekent: nederigheid.

[12] Einde citatie van de shaykh.

[13] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie, imaam Muslim, imaam a-Nnasaa’ie en imaam a-Ttirmidhie.

[14] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam a-Ttirmidhie, en imaam a-Ttabaraanie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[15] Zie vraag 15.

[16] “Nisaab” is de hoeveelheid van (goud, zilver, geld en of andere bezittingen) die men moet bezitten, om verplicht te worden daarover aalmoes (Zakaah) te geven. De ‘nisaab’ van goud is bijv. 85 gr.

[17] “Inhuldigen” betekent: huldebetoon erkennen door hem als (regerings)leider te erkennen.

[18] Met berouw tonen bedoelt Allaah de Heilige en Verhevene in dit vers: het binnentreden in de Islaam.

[19] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Nnasaa’ie en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[20] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.