1.2. Het water

Categorie: De wateren

Hadieth 2

وَعَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم«إِنَّ اَلْمَاءَ طَهُورٌ لا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ». أَخْرَجَهُ اَلثَّلاثَةُ.

Aboe Sa3ied al-Khudrie radiya-llaahu 3anhuheeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Voorzeker, het water is een bron van reinheid (tahoer) en niets maakt het onrein.”[1]

De voltooiing van de hadieth:

“Er werd gezegd: “O Boodschapper van Allaah, mogen wij de wassing verrichten uit de put van Bidaa3ah? Het is namelijk een put waarin menstruatiebloed gegooid wordt, en waarin hondenvlees en viezigheid gegooid wordt.” De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei : “Voorwaar, water is een bron van reinheid en niets maakt het onrein.”

Oordelen:

-Water is een bron van reinheid en zolang water water blijft, en niet verandert, blijft het de eigenschap bron van reinheid behouden. Dit is een definitie. De volgende hadieth is de voltooiing van dit onderwerp.

Hadieth 3

وَعَنْ أَبِي أُمَامَةَ اَلْبَاهِلِيِّ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ صلى الله عليه وسلم«إِنَّ اَلْمَاءَ لا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ، إِلا مَا غَلَبَ عَلَى رِيحِهِ وَطَعْمِهِ، وَلَوْنِهِ». أَخْرَجَهُ اِبْنُ مَاجَهْ، وَلِلْبَيْهَقِيِّ: «اَلْمَاءُ طَاهِرٌ إِلا إِنْ تَغَيَّرَ رِيحُهُ، أَوْ طَعْمُهُ، أَوْ لَوْنُهُ؛ بِنَجَاسَةٍ تَحْدُثُ فِيهِ».

Aboe Umaamah al-Baahilie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft gezegd: “Voorzeker, niets maakt het water onrein, behalve hetgeen dat zijn geur, smaak of kleur domineert.”[2]

Oordelen:

-Hoewel deze hadieth da3ief is verklaard door de geleerden, zijn alle geleerden het erover eens dat de definitie die in deze hadieth voorkomt, juist is.

-Water blijft water, en verandert niet, zolang één van zijn volgende eigenschappen niet verandert, namelijk: zijn kleur, zijn geur en zijn smaak. En zolang deze drie eigenschappen niet veranderen in water, blijft water een bron van reinheid.

-Als één van de drie eigenschappen van water door middel van een rein middel veranderd wordt, blijft water van zichzelf rein, maar verliest het de eigenschap ´reinigend´. En als dat het geval is, mag men de wassing daaruit niet verrichten.

Hadieth 4

وَعَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا كَانَ اَلْمَاءَ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلْ اَلْخَبَثَ». وَفِي لَفْظٍ: «لَمْ يَنْجُسْ». أَخْرَجَهُ اَلْأَرْبَعَةُ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَةَ. وَابْنُ حِبَّانَ.

3abdu-llaah ibn 3umar radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft gezegd: “Als het water de hoeveelheid van twee kruiken bereikt, kan het geen onreinheid bevatten”. En in een andere overlevering: “…, wordt het niet onrein”.[3]

Oordelen:

-Deze hadieth wordt door sommige geleerden als definitie gezien:

– als water de hoeveelheid van twee kruiken bevat, zal het geen onreinheid meer kunnen bevatten, maar als het niet deze hoeveelheid bereikt, kan het wel onreinheid bevatten.

-Andere geleerden zoals imaam ibn Taymiyyah, imaam ibn al-Qayyim en imaam al-Albaanie zien dit niet als een definiëring, maar zeggen het volgende:

– als het water niet van geur, kleur of smaak verandert, blijft het zijn eigenschap als ‘bron van reinheid’ behouden. De geleerden zijn tot deze oordelen gekomen nadat ze alle ahaadith die met dit aspect te maken hebben bijeen hebben gebracht.

Hadieth 5

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «لا يَغْتَسِلُ أَحَدُكُمْ فِي اَلْمَاءِ اَلدَّائِمِ وَهُوَ جُنُبٌ». أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ. وَلِلْبُخَارِيِّ: «لا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي اَلْمَاءِ اَلدَّائِمِ اَلَّذِي لا يَجْرِي، ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ». وَلِمُسْلِمٍ: “مِنْهُ”. وَلأبِي دَاوُدَ: «وَلا يَغْتَسِلُ فِيهِ مِنْ اَلْجَنَابَةِ».

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhuheeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaahsalla-llaahu 3alayhi wa-sallamheeft gezegd: “Niemand onder jullie mag de grote wassing verrichten in stilstaand water terwijl hij djunub is”.[4] “Niemand onder jullie mag urineren in stilstaand water dat niet stroomt, en vervolgens daarin de wassing verrichten”[5], “daaruit”[6], “en mag de grote wassing voor de djanaabah daarin niet verrichten.”[7]

Uitleg:

-Stilstaand water is: water dat niet stroomt, zoals een sloot en een vijver die niet door grondwater is ontstaan.

-‘Djunub’: dat is de situatie waarin men komt als men geslachtsgemeenschap of een natte droom heeft gehad. Bij deze situatie moet de moslim de grote wassing verrichten zodat zijn gebed geaccepteerd wordt.

Oordelen:

-Het is Haraam om uit stilstaand water de grote wassing te verrichten, nadat men erin geurineerd heeft.

-Het is Haraam om in stilstaand water te urineren.

-Het is Haraam om in stilstaand water de grote wassing te verrichten, omdat het het water vervuild.

-Omdat stilstaand water niet stromend is, en kwetsbaar is voor onreinheden en het gebruik van de mensen, heeft de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallamde mensen verboden om het zowel te gebruiken als daarin te urineren. Dit water kan namelijk voor landbouw of andere algemene zaken gebruikt worden.



[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed, imaam a-Ttirmidhie en imaam a-Nnasaa’ie en is door imaam Ahmad sahieh verklaard.

[2] Da3ief, de keten van deze hadieth is da3ief verklaard door verschillende imaams, waaronder imaam aboe Haatim.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door de imaams: ibn Khuzaymah, al-Haakim en ibn Hibbaan.

[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim.

[5] Sahieh en overgeleverd door imaam al-Bukhaarie.

[6] Sahieh en overgeleverd door imaam Muslim.

[7] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam aboe Daawoed.