2.3. Het gerei van de ongelovigen

Categorie: Het gerei

Hadieth 19

وَعَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيِّ رضي الله عنه قَالَ: «قُلْتُ: يَا رَسُولَ الْلَّهِ، إِنَّا بِأَرْضِ قَوْمٍ أَهْلِ كِتَابٍ، أَفَنَأْكُلُ فِي آنِيَتِهِمْ؟]فـَ] قَالَ: “لا تَأْكُلُوا فِيهَا، إِلا أَنْ لا تَجِدُوا غَيْرَهَا، فَاغْسِلُوهَا، وَكُلُوا فِيهَا”». مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

 

Aboe Tha3labah al-Khushanie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Ik zei tegen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “O Boodschapper van Allaah, wij wonen in het land van de Lieden van de Schrift. Mogen wij met hun gerei eten?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Eet niet ermee, behalve als jullie geen andere vinden. Wast het dan, en eet ermee.”[1]

 

Bewijsstukken:

Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ «التوبة: من الآية28».

“O jullie die geloven, voorzeker, de veelgodenaanbidders zijn onrein.” (Aayah: 9/28).

Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt ook:

﴿الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ «المائدة: من الآية5».

“Op deze dag zijn alle goede zaken voor jullie toegestaan gemaakt, en het voedsel van de Lieden van de Schrift is jullie toegestaan, en jullie voedsel is hun toegestaan.”

(Aayah: 5/5).

Djaabir ibn 3abdu-llaah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Toen wij in strijd gingen met de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam aten wij met het gerei en de bekers van de veelgodenaanbidders, zonder dat het ons werd verweten.”[2]

En in een andere uitspraak (die aboe Tha3labah al-Khushanie heeft overgeleverd): “Wij wonen naast Lieden van de Schrift, en zij koken in hun pannen varkensvlees en drinken in hun bekers bier.” De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Als jullie geen andere vinden, wast het dan met water en kookt en drinkt ermee.”[3]

Oordelen:

De ongelovigen zijn onrein en de gelovigen rein, zowel letterlijk als figuurlijk.

Het voedsel van de Lieden van de Schrift is toegestaan voor de moslims.

Het is toegestaan voor degenen die geen ander gerei dan die van de ongelovigen kunnen vinden, deze te gebruiken nadat men het met water heeft gewassen.

Hadieth 20

وَعَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ رَضِيَ الْلَّهُ عَنْهُمَا؛ «أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم وَأَصْحَابَهُ تَوَضَّئُوا مِنْ مَزَادَةِ اِمْرَأَةٍ مُشْرِكَةٍ».

مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ.

 

3umraan ibn Husayn radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald: “Dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam en zijn metgezellen de wassing hebben verricht uit de waterbuidel van een veelgodenaanbidster.”[4]

 

De voltooiing van de hadieth:

De uitspraak bij imaam al-Bukhaarie: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam stuurde 3alie radiya-llaahu 3anhu en iemand anders met hem – op één van zijn reizen salla-llaahu 3alayhi wa-sallam – omdat er waternood was. Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei tegen hen: “Gaat water zoeken.” Toen zij gingen zoeken, kwamen zij een vrouw tegen die op haar kameel tussen twee waterbuidels zat. Zij zeiden tegen haar: “Waar is het water?” Zij zei: “Ik heb sinds gisteren geen water gezien.” Zij zeiden tegen haar: “Gaat naar de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam [5]totdat hij zei: de Profeet vroeg vervolgens om een beker en goot in die beker uit de waterbuidel. Vervolgens werd er naar de mensen geroepen: “Drinkt en vraagt om drinken.” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gaf iedereen te drinken.”

 

Oordelen:

Deze hadieth bewijst dat het toegestaan is om waterbuidels van gelooid leder te gebruiken.

Deze hadieth bewijst dat het toegestaan is om gebruik te maken van het gerei van de ongelovigen en dat het rein is.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en imaam aboe Daawoed en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en imaam aboe Daawoed en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[4] Sahieh, deze hadieth is een onderdeel van een lange hadieth die door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim overgeleverd en sahieh is verklaard.

[5] Hier is een stuk uit de hadieth gehaald omdat het in dit verband niet van toepassing is.