3.3. Het vlees van tamme ezels

Hadieth 23

وَعَنْهُ قَالَ: «لَمَّا كَانَ يَوْمُ خَيْبَرَ، أَمَرَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَبَا طَلْحَةَ، فَنَادَى: “إِنَّ اَللَّهَ وَرَسُولَهُ يَنْهَيَانِكُمْ عَنْ لُحُومِ اَلْحُمُرِ]اَلْأَهْلِيَّةِ]، فَإِنَّهَا رِجْسٌ”». مُتَّفَقٌ عَلَيْه.

 

Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft ook verhaald, hij zei: “Op de dag van Khaybar heeft de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam aboe Talhah verplicht om naar de mensen te roepen: “Voorzeker, Allaah en Zijn Boodschapper verbieden jullie het vlees van [tamme] ezels. Voorwaar, het is smerig.”[1]

 

Bewijsstukken:

Imaam al-Bukhaarie heeft van Anas radiya-llaahu 3anhu overgeleverd: “een persoon kwam naar de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam en zei: “ik heb ezelvlees gegeten”. Vervolgens kwam er nog een persoon naar hem en zei: “Ik heb ezelvlees gegeten”. Nog een andere persoon kwam naar de Profeet en zei: “Ik at ezelvlees”. De Profeet droeg iemand op om naar de mensen te roepen: “Voorwaar, Allaah en Zijn Boodschapper verbieden jullie om het vlees van tamme ezels te eten. Voorwaar, het is smerig.” Vervolgens werden de ketels waar ezelvlees in gekookt werd leeggegoten.”

 

Uitleg:

“Tamme ezels”: hiermee wordt bedoeld alle soorten ezels behalve de wilde ezels (zebra).

“Khaybar” is een Joodse stam. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft deze stam bestreden nadat ze een verdrag met hem hebben geschonden.

 

Oordelen:

Deze hadieth bewijst dat tamme ezels van zichzelf[2] onrein zijn (hun vlees, bloed, urine en uitscheiding).

Deze hadieth bewijst dat het Haraam is om het vlees van tamme ezels te eten, en van de melk ervan te drinken omdat het smerig is.

Deze hadieth bewijst dat wilde ezels rein zijn. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft namelijk in zijn uitspraak tamme ezels gespecificeerd.

De Profeet en zijn metgezellen bereden tamme ezels. Dit bewijst dat de vacht van de ezel niet onrein is, en dat het toegestaan is om een ezel te berijden.

Het motief dat zich ten opzichte van de kat bevindt, bevindt zich ook bij de ezel. Hij behoort namelijk ook tot de omringenden.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft namelijk gewezen op de ezel in zijn soort en niet op het vlees of een onderdeel van de ezel, wat betekent dat het gehele dier onrein is.