4.3. De Siwaak

Categorie: De wudoe'

Hadieth 29

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «لَوْلا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ وُضُوءٍ». أَخْرَجَهُ مَالِكٌ، وأَحْمَدُ، وَالنَّسَائِيُّ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَة.

 

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Zou ik mijn gemeenschap (daarmee) niet belasten, dan had ik ze (het gebruik van) de Siwaak bij elke wudoe’ bevolen.”[1]

 

Bewijsstukken:

Al-Miqdaam ibn Sharieh ibn Haani’ heeft van zijn vader verhaald dat hij zei: “Ik vroeg 3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa: “Waarmee begon de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam wanneer hij zijn huis binnentrad?” Zij antwoordde: “Met de Siwaak.”[2]

Hudhayfah ibn al-Yamaan radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Wanneer de Boodschapper van Allaah in de nacht het (vrijwillige) gebed verrichtte, reinigde hij (borstelend) zijn mond door middel van de Siwaak.”[3]

 

Uitleg:

“Siwaak” is een tak die als tandenborstel gebruikt wordt. Deze tak komt o.a. van een boom genaamd: “al-Araak”.

 

Oordelen:

De ahaadieth bewijzen dat het borstelen van de tanden middels de Siwaak, in het algemeen, een aanbevolen zaak is. Ook zeggen de geleerden dat het één van de zaken van al-fitrah (de natuurlijke aanleg) is.

Deze hadieth bewijst dat het mandoeb is de Siwaak te gebruiken bij het verrichten van de wassing. De Siwaak is namelijk voorgeschreven omdat het de mond reinigt.

In deze hadieth blijkt de barmhartigheid van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam jegens zijn gemeenschap, waarbij hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zijn gemeenschap niet belast met iets wat zij niet aankunnen.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Maalik, imaam Ahmad en imaam a-Nnasaa’ie en anderen, en is door imaam al Albaanie sahieh verklaard.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim, imaam aboe Daawoed, imaam ibn Maadjah en imaam a-Nnasaa’ie, en is door imaam al Albaanie sahieh verklaard.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.