4.14. De volgorde van het wassen

Categorie: De wudoe'

Hadieth 44

وَعَنْ جَابِرٍ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا -فِي صِفَةِ حَجِّ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- قَالَ صلى الله عليه وسلم «اِبْدَؤُوا بِمَا بَدَأَ اَللَّهُ بِهِ». أَخْرَجَهُ النَّسَائِيُّ، هَكَذَا بِلَفْظِ اَلْأَمْرِ. وَهُوَ عِنْدَ مُسْلِمٍ بِلَفْظِ اَلْخَبَر.

 

Djaabir ibn 3abdu-llaah Moge Allaah met beide behaagd zijn heeft verhaald met betrekking tot de beschrijving van de bedevaart van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “voorwaar, begint met hetgeen waarmee Allaah begonnen is.”[1]

Biografie:

Djaabir ibn 3abdu-llaah Moge Allaah met beide behaagd zijn is de laatste onder de metgezellen van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam die in Medienah gestorven is.

 

Bewijsstukken:

Al-Miqdaam ibn Ma3d-Yakrib heeft verhaald, hij zei: “Er werd water gebracht naar de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam, waarna hij de wudoe’ verrichtte; hij waste zijn beide handen (tot de polsen) driemaal en waste zijn gezicht driemaal, vervolgens waste hij zijn beide armen driemaal, vervolgens spoelde hij (zijn mond) en snoof in (met zijn neus) driemaal, vervolgens wreef hij over zijn hoofd, en de binnenkant en de buitenkant van zijn oren.”[2] Imaam Ahmad voegde toe: “en hij waste zijn beide voeten driemaal.”

 

Oordelen:

Deze hadieth bewijst dat het verplicht is om de volgorde van de manier van de wassing aan te houden, die Allaah in de volgende Aayah genoemd heeft:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ «المائدة: من الآية6».

“O jullie die geloven! Wanneer jullie je voorbereiden op de Salaah, wast dan jullie gezichten en jullie handen tot de ellebogen en wrijft over jullie hoofden en wast jullie voeten tot de enkels.” (Aayah: 5/6).

De hadieth van Djaabir en die van al-Miqdaam bewijzen dat de volgorde van het spoelen van de mond en het insnuiven, slechts mandoeb is. Hierin is overeenstemming bij de geleerden.

Deze hadieth is overgeleverd in de context van de bedevaart. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa heeft namelijk in de Aayah a-Ssafaa vóór al-Marwah genoemd. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa heeft gezegd:

﴿إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ «البقرة: من الآية158».

“Voorwaar, Safaa en Marwah behoren tot de aan Allaah gewijde tekenen.”

(Aayah: 2/158).

Allaah heeft namelijk ook in de vorige Aayah het wassen van het gezicht als eerste opgenoemd, vandaar dat men die volgorde aan moet houden.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Muslim en imaam a-Nnasaa’ie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en imaam Ahmad en sahieh verklaard door imaam a-Shawkaanie en imaam al-Albaanie.