6.4. Het aanraken van de vrouw

Hadieth 64

وَعَنْ عَائِشَةَ، رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا؛ «أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَبَّلَ بَعْضَ نِسَائِهِ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَى اَلصَّلاةِ وَلَمْ يَتَوَضَّأْ». أَخْرَجَهُ أَحْمَدُ، وَضَعَّفَهُ اَلْبُخَارِيّ.

3aa’ishah moge Allaah met haar behaagd zijn heeft verhaald: “Voorwaar, de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam kuste sommige onder zijn vrouwen. Vervolgens vertrok hij om het gebed te verrichten. En hij verrichtte (daarna) geen wassing.”[1]

Bewijsstukken:

En in een andere hadieth die door 3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa overgeleverd is, waarin ze zegt: “Voorwaar, de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam bad terwijl ik vóór hem lag, op de manier waarop al-djanaazah (het dode lichaam) ligt voor degene die bidt. En wanneer hij de witr wilde bidden, raakte hij mij met zijn voet.”[2]

En in een andere hadieth die ook door 3aa’ishah is overgeleverd: “Ik vond hem staand biddend en ging met mijn hand in zijn haar.”[3]

Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلا جُنُباً إِلا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا».وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوّاً غَفُوراً

«النساء: من الآية43».

“O jullie die geloven, nadert niet de Salaah terwijl jullie dronken zijn, totdat jullie weten wat jullie zeggen; en (ook) niet (wanneer jullie) djunub zijn, behalve wanneer jullie reizigers zijn, totdat jullie de ghusl verrichten. En in het geval dat jullie ziek zijn, of op reis, of als één van jullie uitscheidt, of jullie de vrouwen aanraken en jullie geen water vinden, verricht dan de tayammum.” (Vers: 4/43)

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Als (de man) tussen haar vier shi3aab zit, en heftig bezig met haar is, is de ghusl (grote wassing) voor hem verplicht, ook al heeft hij niets vrij laten komen.”[4]

Uitleg:

‘Shi3aab’ betekent letterlijk in het Arabisch: vertakkingen. In deze hadieth betekent het: de handen en voeten van de vrouw. Sommige geleerden zeggen ook: de benen en de dijen van de vrouw.

“…ook al heeft hij niets vrij laten komen.” Hiermee bedoelt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “ook al heeft hij geen zaadlozing gehad.”

 

Oordelen:

De geleerden hebben de vorige ahaadieth met elkaar verzoend en zijn tot de volgende oordelen gekomen:

Het aanraken van de vrouw bederft de wudoe’ niet.

Het kussen van de vrouw bederft de wudoe’ niet.

De aanraking die in de Aayah bedoeld is, wordt door de hadieth uitgelegd als geslachtsgemeenschap, zoals in de hadieth van aboe Hurayrah. “als (de man) tussen haar vier shi3aab zit, en heftig bezig met haar is, is de ghusl (grote wassing) voor hem verplicht, ook al heeft hij niets vrij laten komen.” De metgezellen zijn het niet eens over het oordeel betreffende het aanraken van de vrouw. De metgezellen die het aanraken in de Aayah als geslachtsgemeenschap hebben geïnterpreteerd, zijn 3alie ibn abie Taalib en 3abdu-llaah ibn 3abbaas radiya-llaahu 3anhum. Ook hebben vele geleerden dit oordeel van hun overgenomen, zoals: imaam ibn Taymiyyah, imaam ibn al-Qayyim en imaam al-Albaanie.

3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa is degene die hierover de meeste kennis heeft, omdat zij één van de vrouwen was van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam . Zij weet het beste wat het oordeel daarvan is.

Hier geldt de definitie: ‘De overleveraar van de hadieth is degene die de meeste kennis bezit betreffende de uitleg en de praktisering van zijn hadieth’.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en da3ief verklaard door imaam al-Bukhaarie, omdat de taabi3ie (volgeling van de metgezellen) deze hadieth direct van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam verhaalde, zonder een metgezel te noemen, maar is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie en imaam Ahmad Shaakir wegens andere overgeleverde versies daarvan, die als bewijsstukken dienen.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Nnasaa’ie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Nnasaa’ie en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim. Ook is deze hadieth overgeleverd door imaam al-Bayhaqie, imaam a-Nnasaa’ie en imaam Ahmad.