7.3. Al-istindjaa’

Hadieth 80

وَعَنْهُ قَالَ: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَدْخُلُ اَلْخَلاءَ، فَأَحْمِلُ أَنَا وَغُلامٌ نَحْوِي إِدَاوَةً مِنْ مَاءٍ وَعَنَزَةً، فَيَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ». مُتَّفَقٌ عَلَيْه.

Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd: “Wanneer de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam het toilet intrad, tilde ik samen met een ander kind van mijn leeftijd een (lederen) teil waarin water zat, en een korte speer. Voorwaar, hij verrichtte al-istindjaa’ door middel van dat water.”[1]

 

Bewijsstukken:

Zo is er authentiek verhaald door aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu dat hij gezegd heeft: “Wanneer de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam het toilet intrad, gaf ik hem water dat in een stenen of lederen teil zat. Daarmee verrichtte hij al-istindjaa’, en vervolgens veegde hij zijn hand over de aarde.”[2]

Ook heeft Djarier radiya-llaahu 3anhu verhaald, hij zei: “Ik was met de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam, hij ging naar het toilet en deed zijn behoefte. Vervolgens zei hij: “O Djarier, geef mij een tahoer (bron van reinheid).” Ik gaf hem water waarmee hij al-istindjaa’ verrichtte. Vervolgens ging hij met zijn hand door de aarde.”[3]

Uitleg:

“Istindjaa’” is het reinigen van de uitscheidingsorganen door middel van water.

“Kind”, hiermee wordt de persoon bedoeld die de puberteit nog niet heeft bereikt.

“Teil” is een kom of een diepe schotel.

Tahoer” betekent letterlijk in het Arabisch: een bron van reinheid. De Arabieren gebruiken het soms als een synoniem van water.

Oordelen:

De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam verstopte zich voor de rest van de mensen tijdens zijn toiletbezoek, door middel van een speer waarop hij kleren hing. Dit bewijst het belang en de verplichting van het bedekken van de 3awrah[4] tijdens het toiletbezoek.

Deze hadieth bewijst dat het toegestaan is om een kind te laten helpen bij het tillen van water tijdens het toiletbezoek.

Deze hadieth bewijst dat het beter is om door middel van water in plaats van stenen of andere voorwerpen, de uitscheidingsorganen te reinigen.

 

Hadieth 81

وَعَنْ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ رضي الله عنه قَالَ: «قَالَ لِي اَلنَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم “خُذِ اَلْإِدَاوَةَ”. فَانْطَلَقَ حَتَّى تَوَارَى عَنِّي، فَقَضَى حَاجَتَهُ». مُتَّفَقٌ عَلَيْه.

Al-Mughierah ibn Shu3bah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei tegen mij: “Neem al-idaawah (lederen watergerei).” Vervolgens vertrok hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam totdat hij zich voor mij had verstopt. Vervolgens deed hij zijn behoefte.”[5]

 

Bewijsstukken:

Aboe Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “Voorwaar, wie ontlasting wil uitscheiden, laat hem zichzelf bedekken. Voorwaar, als hij niets vindt (waarmee hij zich kan bedekken) behalve dat hij zand bij elkaar brengt en (daarvan) een hoop maakt, laat hem dan (met zijn rug) ernaar keren. Voorzeker, de shaytaan bespeelt de achtersten van de zonen van Aadam. Wie dat doet heeft perfect gehandeld, en wie dat niet doet, hem treft geen blaam.”[6]

3alie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “De bedekking tussen de djinn en de 3awra’s van de zoon van Aadam als hij het toilet binnentreedt, is dat hij zegt: “Bismillaah, In de naam van Allaah”. ”[7]

 

Uitleg:

“Blaam” betekent: berisping en/of verwijt.

 

Oordelen:

Deze hadieth bewijst dat men zich hoort te verbergen voor de anderen wanneer men de behoefte gaat doen.

Het is verplicht om de 3awrah ook tijdens het doen van de behoefte te bedekken.

Omdat de hadieth van aboe Hurayrah da3ief is, blijft de verplichting voor degene die het toilet bezoekt, dat hij zijn 3awrah bedekt.

De hadieth van 3alie radiya-llaahu 3anhu is een duidelijk bewijs dat de djinn de 3awrah van de mens niet kunnen zien als de mens ‘Bismillaah’ zegt.


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.

[3] Hasan, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Nnasaa’ie en is hasan verklaard door imaam al-Albaanie.

[4] “3awrah” is hetgeen wat van het lichaam van de man en of de vrouw bedekt moet zijn. De 3awrah van de man is vanaf zijn navel tot zijn knieën, en die van de vrouw is tijdens het gebed en voor vreemde mannen, haar gehele lichaam behalve haar gezicht en haar handen, en voor andere vrouwen of mahaarim is haar 3awrah vanaf haar boven-borstkast tot haar enkels en tot haar ellen.

[5] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[6] Da3ief, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam aboe Daawoed, en imaam ibn Maadjah en is da3ief verklaard door imaam al-Albaanie.

[7] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam ibn Maadjah en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.