8.4. De ghusl voor het vrijdaggebed

Hadieth 104

وَعَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخُدْرِيّ رَضِيَ الله عَنهُ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «غُسْلُ اَلْجُمُعَةِ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُحْتَلِمٍ». أَخْرَجَهُ اَلسَّبْعَة.

Aboe Sa3ied al-Khudrie radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “Het verrichten van de ghusl van de vrijdag is waadjib voor elke (mannelijke) puber.[1]

Bewijsstukken:

3aa’ishah radiya-llaahu 3anhaa heeft verhaald, zij zei: “De mensen vertrokken naar het vrijdaggebed vanuit hun huizen en de heuvels. Zij werden door stuifzand getroffen en zweetten, waardoor er een (slechte) geur bij hen vandaan kwam. De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam trof één van hen terwijl hij hevig stonk. De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei toen: “Het zou goed zijn als jullie jezelf voor deze dag reinigen.”[2]

Uitleg:

‘De ghusl van de vrijdag’: deze ghusl is voorgeschreven om verricht te worden vóór het vrijdaggebed.

Oordelen:

Sommige geleerden zijn door deze hadieth tot het oordeel gekomen dat de ghusl van de vrijdag waadjib is. Eén van deze geleerden is imaam ibn al-Qayyim.

Andere geleerden waaronder imaam ibn Taymiyyah zijn tot het oordeel gekomen dat het over het algemeen slechts mandoeb is. Het is wel waadjib bij de aanwezigheid van een slechte geur op het lichaam, wegens de hadieth van 3aa’ishah.

Nog andere geleerden zijn tot het oordeel gekomen dat het altijd mandoeb is. Meer uitleg volgt in-shaa’-Allaah in de komende hadieth.

Hadieth 105

وَعَنْ سَمُرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم «مَنْ تَوَضَّأَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ فَبِهَا وَنِعْمَتْ، وَمَنْ اِغْتَسَلَ فَالْغُسْلُ أَفْضَلُ». رَوَاهُ اَلْخَمْسَةُ، وَحَسَّنَهُ اَلتِّرْمِذِيّ.

Samurah ibn Djundub radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Al wie op de vrijdag de wudoe’ verricht, voorwaar, dat is voldoende. En al wie de ghusl verricht, voorwaar, de ghusl is beter.[3]

Bewijsstukken:

Abu Hurayrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “Al wie de wudoe’ juist verricht en vervolgens naar het vrijdaggebed komt en luistert en zwijgt, voorzeker, Allaah zal (zijn zonden) tot de volgende vrijdag vergeven, en nog drie dagen extra. En voorwaar, al wie een steen aanraakt, heeft een onzinnigheid begaan.[4]

Oordelen:

Nadat de ahaadieth met elkaar verzoend zijn, is imaam ibn Taymiyyah tot het volgende oordeel gekomen:

de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam verplichtte de mensen in de beginperiode van de Islaam de ghusl te verrichten voor het vrijdaggebed, met als motief dat zij stinkend naar het gebed kwamen, en daarmee andere mensen kwaad konden berokkenen. Vervolgens is hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam daarin milder geworden omdat de mensen schoon naar het gebed kwamen. Het juiste oordeel is dus:

o het is slechts waadjib om de ghusl te verrichten voor het vrijdaggebed wanneer men niet schoon is. Als men schoon is, is het slechts mandoeb. Dat is het meest juiste oordeel betreffende dit onderwerp. En Allaah weet het het beste.



[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door de imaams: al-Bukhaarie, Muslim, aboe Daawoed, a-Ttirmidhie, a-Nnasaa’ie, ibn Maadjah en Maalik, en is sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door de imaams: Ahmad, aboe Daawoed, a-Ttirmidhie, a-Nnasaa’ie en ibn Maadjah, en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim. Ook is deze hadieth door imaam a-Ttirmidhie en imaam aboe Daawoed overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.