9.1. De gehele aarde is een bron van reinheid en een gebedsplaats

Categorie: De Tayammum

Hadieth 115

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا; أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «أُعْطِيتُ خَمْسًا لَمْ يُعْطَهُنَّ أَحَدٌ قَبْلِي: نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسِيرَةَ شَهْرٍ، وَجُعِلَتْ لِي اَلْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا، فَأَيُّمَا رَجُلٍ أَدْرَكَتْهُ اَلصَّلاةُ فَلْيُصَلِّ». وَذَكَرَ اَلْحَدِيث.

Djaabir ibn 3abdu-llaah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft: “Mij zijn vijf zaken gegeven die niemand vóór mij zijn gegeven: in geval van angst word ik gered door middel van een maand loopafstand (tussen mij en mijn vijanden), en voor mij is de aarde als gebedsplaats en bron van reinheid gemaakt, voorwaar, elke man die de gebedstijd treft, laat hem bidden.”[1]

 

Bewijsstukken:

Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «المائدة:6».

“O jullie die geloven! Wanneer jullie je voorbereiden op de Salaah, wast dan jullie gezichten en jullie handen tot de ellebogen en wrijft over jullie hoofden en wast jullie voeten tot de enkels. Indien jullie djunub zijn, reinigt jullie dan. En indien jullie ziek zijn, of op reis, of als één van jullie uitscheidt, of jullie hebben jullie vrouwen aangeraakt en jullie vinden dan geen water: verricht dan Tayammum met schone aarde. En wrijft ermee over jullie gezichten en jullie handen. Allaah wil het jullie niet moeilijk maken, maar Hij wil jullie reinigen, zodat Hij Zijn genieting voor jullie vervolmaakt. Opdat jullie dankbaar zullen zijn.” (vers: 5/6).

3abdu-llaah ibn 3umar radiya-llaahu 3anhumaa heeft verhaald, hij zei: “De Boodschapper van Allaah zei in de hadieth waarin hij vertelt over de vijf zaken: “En mij is de aarde als gebedsplaats en reiniging gegeven. Op de plek waar de Salaah mij treft, wrijf ik en bid ik. Degenen vóór mij vonden dat erg. Zij baden slechts in hun kerken en synagogen.”[2]

Aboe Umaamah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “…en mij en mijn gemeenschap is de gehele aarde als gebedsplaats en reiniging gegeven.”[3]

Djundub radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, hij zei: “Ik heb de Boodschapper van Allaah salla-llaahu 3alayhi wa-sallam vijf (dagen) voordat hij stierf horen zeggen: “Ik neem bij Allaah afstand van het feit dat ik iemand onder jullie als boezemvriend neem. Voorzeker, Allaah de Verhevene heeft mij als boezemvriend genomen, zoals Hij Ibraahiem als boezemvriend heeft genomen. En als ik iemand tot boezemvriend zou nemen, dan zou ik Aboe Bakr als boezemvriend nemen. Voorwaar, degenen die jullie voorgegaan zijn beschouwden de graven van hun profeten en vromen als gebedsplaats. Voorwaar, beschouwt de graven niet als gebedsplaatsen, ik verbied jullie dat.”[4]

 

Oordelen:

De ahaadieth bewijzen dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam met vijf en in sommige uitspraken met zes zaken gespecificeerd is. Deze zaken hebben de profeten die hem voor zijn gegaan niet gekregen, waaronder het reinigen door middel van aarde. Aarde is zoals water een bron van reinheid.

Nadat de geleerden de ahaadieth met elkaar hebben verzoend, zijn ze tot het oordeel gekomen dat Allaah en Zijn Boodschapper geen specifieke soort aarde of zand bedoelen. Dit wijst erop dat alle soorten aarde een bron van reinheid zijn, zoals stenen en rotsen. Dit oordeel wordt nader bij hadieth 117 uitgelegd.

Ook bewijst de hadieth dat de gehele aarde voor de moslims als gebedsplaats dient. Hierdoor heeft de moslim geen excuus om de Salaah niet te verrichten. Slechts de plekken waarop een verbod is mag men niet bidden, zoals de staanplaatsen van de kamelen, plaatsen waar polytheïsme wordt uitgeoefend en de graven. De hadieth van Djundub is een duidelijk bewijs voor het verbod op het bidden bij of vóór een graf.

Hadieth 116

وَفِي حَدِيثِ حُذَيْفَةَ عِنْدَ مُسْلِمٍ: «وَجُعِلَتْ تُرْبَتُهَا لَنَا طَهُورًا، إِذَا لَمْ نَجِدِ اَلْمَاءَ».

 

En in de hadieth die Hudhayfah ibn al-Yamaan radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald, (waarin de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zegt): “En ons is haar zand als reiniging gegeven, als we geen water kunnen vinden.”[5]

 

Oordelen:

Deze hadieth is één van de bewijzen van de voorwaarde van de reiniging door middel van zand; de reiniging door middel van zand wordt pas geaccepteerd als men geen water vindt. Over dit onderwerp volgt later meer uitleg in-shaa’-Allaah.

Hadieth 117

وَعَنْ عَلِيٍّ رضي الله عنه عِنْدَ أَحْمَدَ: «وَجُعِلَ اَلتُّرَابُ لِي طَهُورًا».

3alie ibn abie Taalib radiya-llaahu 3anhu heeft ook verhaald (dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam gezegd heeft): “En mij is zand als reiniging gegeven.”[6]

 

Oordelen:

Deze hadieth wordt ook door veel geleerden als bewijs genomen om zand als bron van reinheid te specificeren, en stenen en andere voorwerpen die bij de aarde horen daar buiten te laten. Overigens hebben andere geleerden dit verworpen omdat zij vinden dat een soort naar het geheel kan refereren. Zo refereert de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam in deze uitspraak door middel van zand naar de aarde. Vele geleerden waaronder shaykh al-Albaanie zijn tot het oordeel gekomen dat men ook door middel van stenen de Tayammum kan verrichten. Dit bewijst ook de hadieth van aboe Umaamah radiya-llaahu 3anhu die verhaald heeft dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “…en mij en mijn gemeenschap is de gehele aarde als gebedsplaats en reiniging gegeven.”[7] De Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft zelfs door middel van een muur de Tayammum verricht.[8]


[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.

[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.

[5] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam Muslim.

[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[7] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad en is sahieh verklaard door imaam al-Albaanie.

[8] Zie de uitleg van hadieth 72.