Beschrijvingen

Beschrijvingen

 

Ten eerste: 3uloemu-l-Qur’aan (Qur’aanwetenshappen)

-“3uloem” is in het Arabisch het meervoud van ‘3ilm’ en betekent letterlijk: kennis, ofwel het weten van een zaak volgens de feitelijkheid ervan; deze heeft twee niveaus, te weten: de stellige kennis, en de hoogstwaarschijnlijke kennis. Hieronder valt geen twijfel noch onwaarschijnlijke kennis.

-“Al-Qur’aan” betekent letterlijk in het Arabisch hetgeen wat gelezen wordt. Allaah Subhaanahu wa-ta3aalaazegt:

﴿إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآَنَهُ (17) فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآَنَهُ (18) (القيامة: 17-18)

-17- Voorwaar, het is aan Ons hem te doen bewaren en hem voor te doen dragen. -18- Wanneer Wij hem dan hebben doen voordragen, volg dan zijn voordracht.” (Aayah: 75/17-18).

Technisch (Islamitisch) is het de benaming van het Woord van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa, dat bijeen gebracht is tussen twee kaften in een mushaf1 , zijn eerste Soerah is al-Faatihah, en zijn laatste is a-Nnaas, hetgeen wat vanuit Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa is neergezonden over Muhammed salla-llaahu 3alayhi wa-sallam middels Djibriel 3alayhi-ssalaam, en hetgeen waarmee aanbeden wordt middels het reciteren ervan, en hetgeen waarvan zijn uitspraken, betekenissen en wetten miraculeus en onnavolgbaar zijn.

Het is hetgeen dat gereciteerd wordt middels de monden, en gehoord wordt middels de oren, en gememoriseerd wordt middels de harten, en geschreven wordt in de boeken. En het omvat de uitspraak en de betekenis. En alles wat zich in al-mushaf bevindt aan het Woord van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa, wordt al-Qur’aan genoemd, al is het maar een onderdeel ervan, zoals een Soerah of een Aayah.

-“3uloemu-l-Qur’aan” betekent Qur’aanwetenschappen, en houdt in: de wetenschappen van de neerzending van al-Qur’aan, en zijn hoedanigheid, zijn verzameling, zijn soorten, het schrijven ervan, zijn letters, de soorten recitaties, en zijn exegese.

Ten tweede: de Soerah

Taalkundig betekent het: verhevenheid en hoogte. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa heeft gezegd:

﴿وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (ص: 21)

“Heeft jou het bericht over de onenigheid bereikt? Toen zij over de muur de gebedsruimte binnendrongen?”(Aayah: 38/21).

Technisch (Islamitisch) is het een verzameling van Aayaat tussen twee basmalah.

Ten derde: al-Aayah

Taalkundig heeft het verschillende betekenissen, waaronder: het kenteken. Technisch (Islamitisch) is het hetgeen wat zich bevindt tussen twee scheidingen in een Soerah.

Ten vierde: al-Wahy

Taalkundig betekent het: de snelle verborgen bekendmaking, en het kan ook duiden op een geschrift, een aanwijzing, een bericht, een ingeving of een verborgen spraak.

Technisch (Islamitisch) is het: het overdragen van de godsdienst aan de profeten van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa, en dat omvat het neerzenden, de ingeving en alle manieren van de openbaring. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاء إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ

(الشورى: 51)

“Het past de mens niet dat Allaah tot hem spreekt, behalve door middel van een openbaring of van achter een scherm of door het zenden van een gezant (Djibriel), die het dan openbaart met Zijn toestemming, zoals Hij wil. Voorwaar, Hij is Verheven, Alwijs.”(Aayah: 42/51).

Ook wordt ermee bedoeld: hetgeen wat naar de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam is neergezonden. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa heeft gezegd:

﴿قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنْ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ (الأحقاف: 9)

“Zeg: Ik ben niet iemand die (iets afwijkends) toevoegt onder de boodschappers. En ik weet niet wat mij en jullie zal worden aangedaan. Ik volg slechts wat aan mij geopenbaard is. En ik ben slechts een duidelijke waarschuwer.”(Aayah: 46/9).

Ten vijfde: de vruchten van 3uloemu-l-Qur’aan

1.Het beseffen van de eer van het leren van al-Qur’aan, of het onderrichten ervan:

Al-Qur’aan is de meest vereerde spraak die een mens heeft gehoord, en de meest geëerde en nobele methode die de mens leidt naar zijn beogingen, en waakt over zijn natuurlijke aanleg, zijn verstand en wil, en zijn handelingen en die van zijn maatschappij ordent. Het is de deur van goedheid voor de mens. Daarom zegt de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “De beste onder jullie is al wie de Qur’aan leert en onderwijst.”2  

En het is ongetwijfeld dat het leren van 3uloemu-l-Qur’aan en het onderwijzen ervan behoort tot de meest nobele zaken die onder deze nobele profetische belofte vallen.

2.Het kennismaken met de dialectiek3  van al-Qur’aan en zijn argumenten/bewijsvoeringen. Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا (الإسراء: 9)

“Voorwaar, deze Qur’aan leidt naar wat rechter is en brengt de goede tijdingen aan de gelovigen die goede werken verrichten: dat er voor hen een grote beloning is.” (Aayah: 17/9).

En Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَـذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلاَّ كُفُورًا (الإسراء: 89)

“En voorzeker, Wij hebben voor de mensen in deze Qur’aan alle (soorten) vergelijkingen uitgelegd, maar de meeste mensen weigeren het, behalve in ondankbaarheid.” (Aayah: 17/89).

En Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa zegt:

﴿وَلَا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْنَاكَ بِالْحَقِّ وَأَحْسَنَ تَفْسِيرًا (الفرقان: 33)

“En zij komen niet met een rare vraag tot jou, of Wij brengen jou de waarheid en een mooiere uitleg.” (Aayah: 25/33).

Zodoende omvat de spraak van Allaah subhaanahu wa-ta3aalaa alle rationele en overgeleverde bewijzen van de godsdienst, en de fundamenten van de credo, en de weerlegging van alle soorten verloochenaars, hypocrieten, polytheïsten, en atheïsten, en de weerlegging van twijfelachtigheden, en de genezing van de hartziektes. Tevens behoort 3uloemu-l-Qur’aan tot de meest belangrijke leren die leiden tot de kennismaking van deze argumenten en beduidingen.

3.De legalisatie van al-Qur’aan al-Kariem:

De Qur’aanwetenschappen omvatten ook de geschiedenis van het schrijven van al-mushaf, en de legalisatie van zijn overlevering, en de precieze vaststelling van zijn Suwar en Aayaat, en de manieren van al-Wahy, en dat vermeerdert de vertrouwelijkheid in zijn deugdelijkheid en correctheid, en vermeerdert de kunde om de twijfel aan zijn correctheid te weerleggen.

4.De verbetering in het begrijpen van al-Qur’aan: Voorzeker, het kennen van de verschillende leesmethodes (Qiraa’aat)4  en de richtlijnen ervan, en het onderscheid maken tussen a-nnaasikh en al-mansoekh, doet foutieve interpretaties van vele Aayaat verwijderen, en daardoor worden vele oordelen en vraagstukken die betrekking hebben tot de interpretatie van deze Aayaat verbeterd, dit alles vindt men terug in 3uloemu-l-Qur’aan. Zo verbetert men ook zijn begrip van al-Qur’aan in het algemeen, en ontstaat er een hechte band met de Qur’aan en zijn wetenschappen.


 [4] M.b.t. “al-Qiraa’aat”: dit onderwerp wordt in-shaa’-Allaah nader in een apart vraagstuk uitbundig behandeld


  1. “Mushaf” is de Qur’aan in boek vorm. []
  2. Sahieh, deze hadieth is o.a. overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie. []
  3. “Dialectiek” betekent: kennisleer die van de dialoogvorm gebruik maakt. []
  4. M.b.t. “al-Qiraa’aat”: dit onderwerp wordt in-shaa’-Allaah nader in een apart vraagstuk uitbundig behandeld []