5.4. Meer over de voorwaarden van het vegen over de sokken
Categorie: Het vegen over al-Khuffayn
Hadieth 58
وَعَنْ عُمَرَ -مَوْقُوفًا- و]عَنْ] أَنَسٍ -مَرْفُوعًا-: «إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ وَلَبِسَ خُفَّيْهِ فَلْيَمْسَحْ عَلَيْهِمَا، وَلْيُصَلِّ فِيهِمَا، وَلا يَخْلَعْهُمَا إِنْ شَاءَ إِلا مِنْ جَنَابَةٍ”». أَخْرَجَهُ اَلدَّارَقُطْنِيُّ، وَالْحَاكِمُ وَصَحَّحَه.
3umar ibn al-Khattaab radiya-llaahu 3anhu heeft gezegd, en Anas ibn Maalik radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald (dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd): “Als iemand onder jullie de wassing verricht en vervolgens zijn sokken aantrekt, voorwaar, laat hem over zijn sokken vegen en ermee bidden, en laat hem ze niet uittrekken als hij wil, behalve voor een djanaabah.”[3]
Oordelen:
Deze hadieth bewijst de volgende zaken:
– dat het vegen over de sokken en het niet uittrekken van de sokken mandoeb is, vanwege de uitspraak van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam “als hij wil”.
– dat het verplicht is de sokken uit te trekken om de voeten te wassen wanneer men de grote wassing wil verrichten.
– dat de voorwaarde van het vegen over de sokken is: dat men bij het aantrekken ervan een geldige wassing heeft, dat bewijst de uitspraak van de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam: “Als iemand onder jullie de wassing verricht…”.
Hadieth 59
وَعَنْ أَبِي بَكْرَةَ رضي الله عنه عَنْ اَلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم «أَنَّهُ رَخَّصَ لِلْمُسَافِرِ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيَهُنَّ، وَلِلْمُقِيمِ يَوْمًا وَلَيْلَةً، إِذَا تَطَهَّرَ فَلَبِسَ خُفَّيْهِ: أَنْ يَمْسَحَ عَلَيْهِمَا». أَخْرَجَهُ اَلدَّارَقُطْنِيُّ، وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَة.
Aboe Bakrah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam : “het voor de reiziger drie dagen en hun nachten gemakkelijker gemaakt en voor de verblijvende een dag en zijn nacht, als hij zich reinigt en vervolgens zijn sokken aantrekt, mag hij over deze (sokken) vegen.”[4]
Oordelen:
– Deze hadieth wijst op de voorwaarden en de duur van het vegen over de sokken.
Hadieth 60
وَعَنْ أُبَيِّ بْنِ عِمَارَةَ رضي الله عنه أَنَّهُ قَالَ: «يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَمْسَحُ عَلَى اَلْخُفَّيْنِ؟ قَالَ: “نَعَمْ” قَالَ: يَوْمًا؟ قَالَ: “نَعَمْ”، قَالَ:
وَيَوْمَيْنِ؟ قَالَ: “نَعَمْ”، قَالَ: وَثَلاثَةً؟ قَالَ: “نَعَمْ، وَمَا شِئْتَ” أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُدَ، وَقَالَ: لَيْسَ بِالْقَوِيِّ».
Ubay ibn Ammaarah radiya-llaahu 3anhu heeft verhaald dat hij tegen de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam heeft gezegd: “O Boodschapper van Allaah, mag ik over de sokken vegen?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Ja.” Hij vroeg: “Een dag?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam antwoordde: “Ja.” Hij vroeg: “En twee dagen?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Ja.” Hij vroeg: “En drie dagen?” Hij salla-llaahu 3alayhi wa-sallam zei: “Ja, en hoeveel jij wilt.”[5]
Bewijsstukken:
– 3uqbah radiya-llaahu 3anhu zei: “Ik vertrok vrijdag vanuit a-Shaam naar al-Medienah en arriveerde (de volgende) vrijdag in al-Madienah. (Daar aangekomen) trad ik bij 3umar ibn al-Khattaab radiya-llaahu 3anhu binnen -en in een ander uitspraak voegt hij toe: “Ik had toen twee dikke sokken aan.”- (3umar) vroeg me: “Wanneer heb je ze aangetrokken?” Ik antwoordde: “(Vorige) vrijdag.” Hij zei: “Heb je ze (daarna) uitgetrokken?” Ik zei: “Nee.” Hij zei: “Voorwaar, je hebt de Sunnah getroffen.”[6]
Oordelen:
– De hadieth van Ubay ibn 3ammaarah is door de geleerden da3ief verklaard en kan niet als bewijs worden gehanteerd.
– De hadieth van 3uqbah is door vele geleerden sahieh verklaard en bewijst dat wanneer het voor de reiziger te zwaar is om zijn sokken uit te doen, hem aanbevolen wordt de sokken aanhoudend -meer dan drie dagen- aan te laten. Tot dit oordeel zijn shaykhu-l-Islaam ibn Taymiyyah en shaykh al-Albaanie gekomen.
Definitie: ‘Wanneer een metgezel zegt: “Dit is de Sunnah.” Of: “Je hebt de Sunnah getroffen.” Dan betekent het dat het de manier is die de de Profeet salla-llaahu 3alayhi wa-sallam van de metgezellen accepteerde.’
[1] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam al-Bukhaarie en imaam Muslim.
[2] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam Ahmad, imaam aboe Daawoed, en imaam al-Haakim en is sahieh verklaard door imaam al-Haakim en imaam al-Albaanie.
[3] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ddaaraqutnie en imaam al-Haakim en is sahieh verklaard door imaam al-Haakim en imaam al-Albaanie.
[4] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd en sahieh verklaard door imaam ibn Khuzaymah.
[5] Da3ief, deze hadieth is overgeleverd door imaam aboe Daawoed en is da3ief verklaard door imaam al-Albaanie.
[6] Sahieh, deze hadieth is overgeleverd door imaam a-Ddaaraqutnie en is sahieh verklaard door imaam ibn Taymiyyah en imaam al-Albaanie.